Gorelikt: Muzika je esencijalni deo življenja u Srbiji

57

Foto: Pixabay

Opera Srpskog narodnog pozorišta počinje novu 160. sezonu u petak 28. avgusta spektakularnim koncertom na kojem će izvesti odlomke iz nekoliko opera, a dirigent iz Argentine Luis Gorelik rekao je koja su mu očekivanja.

“Željno iščekujem koncert u Novom Sadu, jer povratak muzičkom životu, onom stvarnom kontaktu sa publikom je realnost i veoma važna stvar koja će obeležiti taj događaj”, iskren je Gorelika, koji kaže i da je pandemija pokazala koliko je umetnost značajan i esencijalan deo naših života.

Više od 40 muzičara i devet solista ispred SNP-a oživeće fatalnu i nesrećnu “Karmen” Žorža Bizea kroz Ariju toreadora, povešće publiku kroz “Labudovo jezero”, preko “Trubadura” sve do Geteovog “Fausta”, koji je trijumfovao prošle operske sezone.

Program mozaičnog formata planiran je da traje duže od sat vremena, realizovaće ga tri dirigenta, a osim Gorelika to će biti i Aleksandar Kojić i Ana Zorana Brajević.

Inače, gostu iz Argentine ovo nije prvi susret sa ansamblom Opere SNP, jer je dirigovao i 2008. Rođen je u La Plati 1963. godine i kaže da je veoma je počastvovan i srećan što je deo ovog operskog gala spektakla u njegovoj voljenoj Srbiji koju posećuje četvrti put.

Gorelik je bio muzički direktor Filharmonije u Mendozi, gostujući dirigent Simfonijskog orkestra u Haifi (Izrael), kao i Izraelske filharmonije.

Na pitanje koje su to najznačajnije tačke repertoara koji će publika imati prilike da čuje na koncertu u Novom Sadu i zašto se opredelio za taj repertoar, Gorelik najpre ističe da je Srbija tradicionalno vezana za muziku i to ne samo za klasičnu, već za različite žanrove folk i etno muzike koji imaju jak uticaj na društvo.

“Pravljenje muzike je esencijalni deo življenja u ovoj zemlji, to možete da osetite čim kročite u Srbiju i mislim da bi zvanične umetničke institucije, kao što je Narodno pozorište, trebalo da budu samokritične u vezi sa svojim ciljevima u 21. veku”, analizira dirigent koji je nedavno bio i na poziciji muzičkog direktora Filiberto simfonijskog orkestra u Argentini, dok je punih deset sezona i direktor Rios simfonijskog ansambla.

Gorelik smatra da se svet dosta promenio i da je na umetnicima zadatak da osvajaju novu publiku osvežavanjem repertoara i drugim različitim načinima delovanja na kompletno društvo.

“Kao umetnici koji su finansirani iz državnih izvora imamo obavezu da društvo povežemo sa najboljom tradicionalnom muzikom, ali takođe i sa novim tendencijama, posebno da podstaknemo lokalno stvaralaštvo”, jasan je Gorelik.

Ipak, na pitanje koliko je situacija sa suzbijanjem pandemije doprinela da muzičari i publika sa velikim nestrpljenjem danas očekuju koncerte, argentinski umetnik otkriva da je svaka zemlja u Južnoj Americi na pandemiju reagovala drugačije, kao na primer u njegovoj rodnoj Argentini, u kojoj su se vlasti suočile sa virusom na samom početku epidemije.

“Preduzimale su se mere koje su bile veoma efikasne i zbog kojih je izbegnut kolaps zdravstvenog sistema, i na taj način ljudi dobijaju medicinsku pomoć na vreme, što je veoma važno”, navodi umetnik.

Gorelik je dirigovao mnogim nacionalnim orkestrima u Venecueli, Argentini, Čileu, Meksiku, Kubi, Brazilu, čak i u Makedoniji, ali i simfonijskim orkestrima u Jerusalimu, Lankasteru, Haifi, OFUMAN orkestrom u Meksiku, i filharmonijama sa Islanda, u Buenos Ajresu, Montevideu.

Da li i dalje postoji budućnost živog izvođenja klasične muzike na koncertima u ogromnom razvoju tehnološke revolucije, pitanje je koje okupira dirigenta, jer činjenica je da su ljudi sve više okruženi ekranima.

On smatra da smo monitorima, ekranima, displeju na telefonima i tabletima bili okruženi mnogo pre pandemije i da je ta nova realnost dovela do toga da naučimo nove načine komunikacije, podučavanja, igranja, čak i ljubavi.

“Prvo, da vidimo pozitivne aspekte toga: prošle nedelje balet u kom sam dirigovao u Teatro Colon u Buenos Airesu je strimovan, emitovan je online i dostigao je više hiljada pregleda, što je mnogo više publike nego u živom nastupu”, ističe umetnik koji je postavio opere kao dirigent u pozorištima Slovenije, Srbije, kao i u Santjagu i Buenos Ajresu.

Naravno, on podvlači da svi znamo da je nastup uživo uvek najbolji način, ali i da ne treba da izbegavamo tako važne platforme koje dovode i neku novu publiku u teatar.

“Mislim da bi to iskustvo trebalo da nas nauči da se otvorimo za nove tendencije i da ga iskoristimo kao priliku za istraživanje novih načina komunikacije, poput digitalnih platformi, obrazovnih koncerata koji su dostupni na studentskim aplikacijama i još mogo toga”, objasnio je Gorelik, koji će posle niza opera koje potpisuje kao dirigent u radnoj biografiji (Rigoleto, Karment, Travijata, Boemi, Toska), izaći na scenu SNP u petak da pruži publici jedinstven i vrhunski kulturni ugođaj.

Izvor: RTV