Ištvan Kaić, medijski analitičar gost emisije “Lice nacije”

45

Gost današnje emisije “Lice nacije” bio je Ištvan Kaić medijski analitičar.

U uvodnom delu emisije objasnio je, s obzirom da se dugo bavi medijima, šta se dešava poslednjih dana između Telekoma i Telenora. Nekoliko sličnih događaja je već bilo u prošlosti, a to je da kada se brane inetersi Junajted grupe postoji ofanziva medija koji su u vlasništvu Junajted medije kao firme gde se ne pravi razlika šta je javni, a šta poslovni interes. Imali smo situaciju da iz Telekoma interni dokumenti i informacije “cure” u ruke Dragana Đilasa i Marinike Tepić.

Objasnio je da SBB 2000. godine dolazi na tržište iz Kragujevca, odakle je Dragan Šolak. A zatim ubrzo, posle najezde lokalnih provajdera svi su bili prinuđeni da potpišu ugovor sa SBBom ili nestanu kao mali preduzetnici, jer su bili primorani da prodaju svoju mrežu SBBu.

“Za razliku od Al jazeere na N1 imate ne dopisnike, već imate čitavu televiziju u svim regionima u Bosni, u Hrvatskoj…. Da li imaju dozvolu REMa? Koliko ja znam – ne . I sam Jugoslav Ćosić je rekao da se TV N1 Beograd ne emituje u Beogradu, nego u Ljubljani, a u Beogradu se reemituje. Čitava Slovenija ne vidi taj program, a zakonski su tako uredili, da emituju kablovskom operateru SBB koji nama emituju. Oni su dobili za to sve povlastice za prekogranične televizije. Oni su tu čisti, jer su samo lobirali. Od tada oni imaju otvorena vrata, 2014. godine dobijaju dozvolu da na papiru budu prekogranična televizija, a realnost je sasvim drugačija. Emituju srpske reklame, što je paradoks, na svojoj televiziji koja navodno reimituje program. Oni ne plaćaju porez ni za reklame… Iako posluju sa gubicima, plate isplaćaju redovno, uz pomoć investitora. U Srbiji su naišli na problem i uključuje se čitava mašinerija. Dolaze novinari i vi mislite da oni brane interese svojih vlasnika, SBB-a, jer se predstavljaju kao žrtava”, pojašnjava situaciju Kaić.

“Dogovor između Telekoma i Telenora je pakleni plan i Telekom želi da uništi medije. Kakve direktne veze SBB ima sa medijima? Odjednom je ispalo da je to uslov bez koga mediji nepostoje. I eto koje investitor, koji ih finansira, N1 je SBB”. Novac od pretplatnika kada stigne do N1 zar nemam kao korisnik i ja pravo da to znam . N1 kritikuje RTS, servis koji plaćaju građani, a ne postoji razlika, jer i njih finansiraju korisnici. Oni su imali 55 posto na tržištu što je monopol”, ističe Kaić, i dodaje: “Uvek se govori o ugrožavanju medijskih sloboda, ali se ja sa tim ne zadovoljavam.”

Nakon medijskih zakona koji su N1 omogućili konkurentnu medijsku prednost u odnosu na druge medije, oni su se dosetili i primenili filozoziju na goste koje su dovodili. “Kod nas možeš da pričaš šta hoće protiv vlasti, ali kada te budu zvali oni drugi mediji – ne ideš. A govorićeš kod nas da si na drugim medijima zabranjen i pokrenućemo kampanju protiv cenzure.” To vam je znak da medijske slobode u Srbiji nisu ugrožene , to je prljava rabota i sistem po kome funkcionišu.

U emisiju se uključio i novinar, Dragiša Kovačević, koji je objasnio zašto se poslednjih godina bavi problemom prekograničnih kanala.

“To je najveća pljačka koja je naneta Srbiji. SBB ne bi mogao da radi da mu nije dozvoljeno. Svoju imperiju je stekao koristeći državne resurse Srbije, držeći 54% kablovske televizije. Emituju hiljade reklama i uzimaju ogromne pare, a nikom ništa plaćaju. Krajnje je licemerno da kompanija koja se obogatila, sada jadikuje i kuka zbog Telekoma. Od javnog je interesa da građani saznaju koje ovoj kompaniji omogućio da godinama radi mimo zakona i ošteti državu”, kaže Kovačević.

Takođe je pojasnio razlog zašto je dobro da se pojavio Vlada Lučić i da se u Srbiji stavi tačka na to. Istakao je i da novinari N1 ne da nisu nezavisni, već se ponašaju kao pr-ovi vlasnika SBB-aa. Nezavisni novinar su samo oni koje ne finasira država, a ti kojima su puna usta nezavisnosti su manipulatori.