Modrotlač veština koja se vraća u modu

19

Poslednjih nekoliko godina u Slovačkoj je ponovo u modi modrotlač, popularni zanat specijalnog bojenja belog platna u boji indiga. Ovaj zanat proširio se iz Indije u Evropu, a preko Francuske stigao do Slovačke u 18. veku. Većina radionica za izradu ovog plavog platna u Slovačkoj bila je aktivna do sredine 20. veka. Zahvaljujući mladim zanatlijama ovaj zanat ponovo cveta, a tkanina se našla u rukama mnogih dizajnera, 2018. godine nacrt je upisan na UNESCO-vu listu nematerijalnog kulturnog nasleđa čovečanstva. Registracija je uobičajena za Češku, Mađarsku, Nemačku, Austriju i Slovačku.

Modrotlač je zanat koji je skoro izumreo u Slovačkoj republici. 2010 godine umire i poslednji zanatlija. Zahvaljujući mladim zanatlijama Mateju Rabadu i Mišeni Juhas Slovačka postala poznata po modrotlači svuda u svetu. Oni su otvorili svoje radionice a pored specijalnog bojenja platna, dizajniraju i odeću. Mnoge Slovakinje iz bivše Jugoslavije donosile su ovo platno. Od njega su šile marame za glavu, ali i mnoge nošnje koje su koristile svakodnevno, ali i u svečanim prilikama.

Matej Rabada završio je Visoku školu Likovnih umetnosti na katedri tekstila. Pre 7 godina  otvorio je i svoju radionicu na Oravi koju vodi sa svojom suprugom Veronikom. Dok on boji platno ona dizajnira i šije odevne i mnoge razne modne predmete i detalje.

– Još za vreme studija tražio sam nove mogućnosti i smer u kojem bi se moj rad usavršavao. Tada sam došao na ideju da oživim zanat modrotlač koji je skoro zaboravljen. Moj prvi rad u ovoj tehnici bojenja platna indigom napravljen je za vreme pripreme diplomskog rada. Tada sam to radio u improvizovanim uslovima, u podrumu kuće. Posle nekoliko meseci eksperimentisanja  napravio sam svoj prvi rad i osnovao projekat Modrotlač Mateja Rabada koji je imao za cilj da oživi proizvodnju modrotlače u Slovačkoj.

Proizvodnja ovakvog platna zahteva mnogo vremena i strpljenja. Postoji niz postupaka koji dovodi na kraju do platna koje je spremno za šivenje i dalji postupak izrade modnih proizvoda.

Paralelno sa Matejom Rabada, modrotlač oživljuje i njegova koleginica sa fakulteta Mišena Juhas koja je takodje završilaVisoku školu likovnih  umetnosti u Bratislavi, odsek za modnidizajn. Ona se u svom radu bazire na očuvanju  lepote slovačkog folklore i narodne  kulture. Takođe stvara svoje autorske tkanine I eksperimentisanjem  pomera granice ove tradicionalne tehnike bojenja tkanina u indigu. Svoje kolekcije predstavlja na modnim revijama I izložbama u zemlji I inostranstvu.

Prošle godine u eksperimentisanje je ubacila i roze boju.

– Htela sam da pokažem da modrotlač ne mora da bude samo u plavoj boji. Ja sam ovaj put eksperimentisala I ubacila roze boju. Tako da sam ovim pokazala da modrotlač može biti I druge boje. Kada sam farbala platno morala sam dva puta da ga obojim. Dva puta sam bojila, dva puta sušila tako da je process trajao mnogo  duže nego obično.

Sve modne revije Misene Juhas obogaćene su narodnim pesmama tako da ovo izvodjenje upotpunjuje njenu kolekciju koja ima za cilj da isprepleta moderno sa tradicionalnim.