Sport pre i posle digitalizacije

228

Sportska dešavanja su oduvek bila globalno popularna. Ta popularnost se razlikovala od sporta do sporta, ali je svaki od njih uvek imao publiku koja ga je pomno pratila. Sve se to godinama postepeno menjalo, pa je i broj ljubitelja određenog sporta vremenom sigurno postajao veći. To je rezultat činjenice da su sportska takmičenja mnogo više prisutna u životima ljudi, a jedan od razloga zašto je to tako je i medijsko praćenje sportova koje je u digitalnom dobu doživelo svoj apsolutni procvat. 

Digitalne tehnologije su promenile dosta aspekata društvenog života ljudi, i neminovno je da se to dogodilo i sa sportom. Način na koji se on prati je potpuno izmenjen, i to je činjenica koja se mora prihvatiti. Jedan od najboljih primera su sportski prenosi. Do pre samo trideset ili trideset pet godina su postojale dve ili tri nacionalne televizije koje su u svojim programima imale i prenose sportskih događanja. No, to su bili prenosi samo najznačajnijih stvari, a sve drugo jednostavno niste bili u mogućnosti da gledate. O nekom mogućem praćenju utakmica određene fudbalske lige ili klađenju na njih nije bilo ni govora jer za razliku od današnje situacije kada možete u bilo kom trenutku napraviti opkladu u bilo kojoj online kladionici kao što je Superbet, tada nije postojalo ništa osim lutrije koja je bila pod državnim okriljem. 

To su bila ograničenja koja su pratila tadašnja sportska dešavanja. Shodno tome, praćenje je bilo ograničeno, a i o takmičarima i dešavanjima se saznavalo preko nekoliko različitih strana, a u tome su glavnu reč vodili sportski novinari. Takođe, emisije o sportu na televizijima su imale veliku ulogu u promocija sportova, pa je svima bilo veoma važno da dobiju deo svog televizijskog vremena u takvim emisijama. 

No, sa većom pokrivenošću i dostupnošću sportskih događaja, dosta stvari se promenilo. Jedna od najvećih promena je da u ovom trenutku možete pratiti bezbroj mečeva različitih liga u dosta sportova, a naročito u fudbalu, košarcu, odbojci ili rukometu, a o evropskim ili svetskim prvenstvima da i ne govorimo. Sve one rezultate koje ste nekada mogli da dobijete samo iz vesti sada možete pratiti uživo. Sportske televizije su preplavile ponude kablovskih operatora, i to ne samo u našoj zemlji, te se sada i mnogi odlučuju za neku ponudu prema tome šta nudi od sportskih kanala. U okviru njih se mogu naći i specijalizovani kanali za određene sportove, a postoje i kanali određenih klubova gde se emituje samo sadržaj u vezi sa njima. Takođe, ono što dosta privlači ljude su “pay per view” platforme gde možete birati šta želite da gledate, i da se samo na to pretplatite. 

Sve ovo utiče i na sam sport, ali i na sportiste kao glavne protagoniste. Ogroman novac koji se daje za televizijska prava automatski povlači i veću gledanost i vidljivost sportista, proširuju se kapaciteti stadiona i dvorana, a to kao posledicu ima sve veće i veće ugovore koji sportisti dobijaju. Na sve to se nadovezuju različiti oblici marketinga koji su uključeni oko sportista, i koji im donose i dodatne prihode. Sa svim ovim ide i velika popularnost i generalno veće poznavanje sportista, a to sigurno u nekoj meri utiče i na ono što oni pružaju na sportskim terenima, ali i na način na koji se ponašaju van njega.  

To sve dovodi do zaključka da je sport više nego ikada ranije postao deo industrije zabave, i da je u njemu dosta stvari bitnije od same igre i rezultata. To je ono što je došlo kao neizbežna posledica njegove zastupljenosti u društvu, i pitanje je samo kako se sa ovom činjenicom nositi jer su svi svesni da sporta iz ranijih vremena nema, i da su se okolnosti jednostavno promenile, a samim tim i sport kao takav.