Visokoprerađena hrana ugrožava glavne organe i globalno zdravlje

Visokoprerađena hrana (UPF) šteti svim glavnim organima ljudskog tela i predstavlja ozbiljnu pretnju po globalno zdravlje, pokazuje najveći svetski pregled istraživanja objavljen u časopisu "Lanset".

25 Novembar, 2025
Blog Image

UPF koja prema pisanju "Gardijana" sve više zamenjuje svežu hranu u ishrani dece i odraslih na svim kontinentima, povezana je sa povećanim rizikom od više zdravstvenih problema, uključujući gojaznost, dijabetes tipa 2, srčane bolesti i depresiju. 

Nagli porast konzumacije UPF širom sveta podstakle su korporacije usmerene ka agresivnim metodama sa ciljem da povećaju prodaju, manipulišu naučnom raspravom i spreče regulaciju, navodi istraživanje. Serija od tri naučna rada navodi da milioni ljudi sve više konzumiraju proizvode kao što su gotova jela, žitarice, proteinske štanglice, gazirana pića i brza hrana.

U SAD i Velikoj Britaniji više od polovine prosečne ishrane čine UPF proizvodi, a kod nekih, posebno mlađih i siromašnijih stanovnika UPF čini i do 80 odsto ishrane. Pregled 104 dugoročnih studija pokazao je da 92 studije beleže povećan rizik od hroničnih bolesti i prerane smrti kod osoba koje konzumiraju UPF.

Jedan od autora studije, profesor Karlo Monteiro sa Univerziteta u Sao Paulu ističe da rezultati potvrđuju potrebu za hitnim merama.

"Prvi rad u ovoj seriji pokazuje da visokoprerađena hrana šteti svim glavnim organima. Ljudi nisu biološki prilagođeni za njihovu konzumaciju", istakao je Monteiro.

Britanski list pojašnjava da su UPF proizvodi industrijski proizvedeni, često uz veštačke arome, emulgatore i boje, uključuju gazirana pića i pakovane grickalice, kao i da su vrlo kalorični ali siromašni hranjivim materijama. Naučnici koji nisu učestvovali u studiji uglavnom podržavaju pregled, ali pozivaju i na dalja istraživanja upozoravajući da povezanost sa zdravstvenim problemima ne znači nužno i uzročnost.

Izvor:Tanjug